Gulashsoppig gryta och framtidsplaner!

Idag är det en trevlig dag. Pluggar hemma hela dagen och producerar en massa användbart (?) inför Masters-uppsatsen i höst. Det är inte lätt men omväxlande och faktiskt ganska skoj när man sätter sig in i det. Just nu har jag en lunchbrake och tänkte därför blogga lite grann.

POSITIVA LISTAN
1. Jag har fått en ny dator av min make! (Han måtte älska mig oerhört.)
2. Ligger 2 dagar före deadline på en redan inlämnad uppgift. (I´m back on track!)
3. Fick RIKTIGT bra betyg på en inlämnad uppgift, på avancerad nivå. (Stolt!)
4. Det blir gulschsoppa till middag! (Fast den är mer som en gryta, faktiskt.)
5. Någon (läs: barnen) har städat upp alla slängda leksaker i trädgården!! (LYCKA!)


Gulaschgryta, ja. Yum!
Tänkte bidra med det bästa receptet någonsin..i hela mitt liv!
Det är faktiskt från Alfa Laval, där jag jobbade i ett antal år i min...eh, ungdom?
Here goes:

G U L A S C H
0,6 kg högrev
0,6 kg potatis (tärnas)
2 gula lökar
2 röda paprikor
1 burk krossade tomater
3 vitlöksklyftor/1 solo-vitlök
2 msk tomatpuré
1 buljongtärning, helst köttbuljong
0,5 l vatten
2 msk vetemjöl
KRYDDOR:
Paprikapulver - Vitpeppar - Salt - Kummin - Citronsaft
Smör att steka i

1. Skala och tärna potatisen. Lägg i vatten och ställ åt sidan.
2. Hacka paprika och lök. Stek i smör och lägg över i gryta.
3. Tärna köttet och stek det i smör på hög värme så det får fin färg. Lägg över i grytan.
4. Pudra över vetemjölet och krydda med ganska mycket paprikapulver (minst 2-3 msk).
5. Lägg i buljongtärningen och häll över vattnet.
6. Häll i de krossade tomaterna. Pressa i eller krossa vitlöken och lägg i den. Låt koka i 30 min.
7. Tillsätt potatisen, resterande kryddor och citronsaft.
8. Tillsätt ev. mer vatten. Låt koka i ca 15 min tills potatisen är klar.
Serveras med créme fraiche! Mums. 

Jag skulle vilja säga att det är så gott att t o m barnen äter det.
Så bra är det ju inte, men efter lite tvång och trugande så kanske en sked eller två slinker ner?
Men va´ fasen - man kan inte servera köttbullar och makaroner jämt ju! :)

Ha en fin dag! /J.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0